قطع عضو ۲۰ نفر با مواد محترقه پیش از فرارسیدن چهارشنبه سوری (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) صالحی‌امیری: جامعه امروز ایران بیش از هر زمان دیگری به نشاط اجتماعی نیاز دارد رهبر انصارالله: سکوت در قبال حوادث سوریه جنایت است دادگاه رستمی صفا؛ تأکید بانک مرکزی بر تسویه عین ارز ترکیب ممنوعه و خطرناک جوهر نمک و وایتکس در خانه‌تکانی بیش از ۹ میلیون ایرانی افراد دارای معلولیت هستند پیگیری وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل خدمت وظیفه معلمان جوان ارتباط مرگ و میر با مصرف کَره و روغن‌های گیاهی اختلاف خانوادگی انگیزه قتل برادر در ایلام وکیل مرحومه جاوید: متهم قصد دارد خود را مجنون جلوه دهد! ۳۷ درصد معلولان آسیب نخاعی به خاطر تصادفات دچار معلولیت شده‌اند کاهش چشمگیر بارندگی در ۱۹ استان کشور طی سال آبی جاری کلاس‌های درس دانشگاه‌ها در هفته پایانی سال ۱۴۰۳ مجازی شد راه‌اندازی قطار بین‌المللی تهران - وان (۱۹ اسفند ۱۴۰۳) مصطفی اسدی مدیرکل جدید آموزش و پرورش خراسان رضوی شد + سوابق افزایش هزینه سفر به عتبات عالیات، چالش جدید زائران اجرای طرح اهدای نشان به اماکن مناسب‌سازی‌شده برای معلولان در خراسان رضوی کمبود ید در زنان باردار و دانش‌آموزان چند استان کشور آزادی ۱۴ زندانی در پی بازدید معاون رئیس جمهور از ندامتگاه زنان تهران تزریق واکسن «روتاویروس و پنوموکوک» برای کودکان رایگان است توصیه‌های وزارت بهداشت درباره خرید زولبیا و بامیه و خرما دستگیری قاتلی که برادر ۱۵ ساله‌اش را در مسجدسلیمان به قتل رساند روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش نسخه الکترونیک ثبت می‌شود افزایش ۱۶ درصدی پرواز‌های فرودگا‌ه‌ بین‌المللی مشهد طی سال ۱۴۰۳ خرید برج تجاری و خانه در دبی و اسپانیا، نتیجه اعتماد به مدیران فاسد در پرونده چای دبش رشد ۴۰ درصدی اعتبارات دانشگا‌ها در بودجه ۱۴۰۴ آزمون استخدامی ۱۴۰۴ آموزش و پرورش چه زمانی برگزار می‌شود؟ وضعیت بحرانی ذخایر آبی سدها | کاهش ۴۱ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری معاون میراث‌فرهنگی کشور: به هیچ وجه افزایش قیمت بلیت نداریم
سرخط خبرها

گلایه های رانندگان تاکسی های اینترنتی کمتر شنیده می‌شود | مفت بَری یا حمل ونقل هوشمند؟

  • کد خبر: ۳۱۵۱۰۵
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
گلایه های رانندگان تاکسی های اینترنتی کمتر شنیده می‌شود | مفت بَری یا حمل ونقل هوشمند؟
در بیشتر اوقات گلایه‌های مسافران تاکسی‌های اینترنتی شنیده می‌شود، اما به اعتقاد رانندگان خواسته و دغدغه آن‌ها کمتر شنیده شده است.
انسیه شهرکی
خبرنگار انسیه شهرکی

به گزارش شهرآرانیوز؛ بیش از یک دهه پیش فعالیتش در تهران شروع شد، اما در مدت کوتاهی خبر خدمات این نوع حمل ونقل هوشمند به دیگر شهر‌های کشور از جمله شهر مشهد رسید. سرویس‌های آنلاین چند منظوره که حالا در کنار درخواست خودرو، خدماتی همچون پیک موتوری، سفارش غذا، خرید کالا و دیگر موارد نیز به مجموعه خدمات آن‌ها افزوده شده است، ابتدای آغاز به کارشان با اعتراض تاکسی ران‌ها همراه شد.

تاکسی ران‌ها معتقد بودند که حضور تاکسی‌های اینترنتی کسب وکار آن‌ها را کساد می‌کند، اما رفته رفته جای خود را در بین مردم باز کردند و اکنون کمتر کسی است که با وجود داشتن وسیله نقلیه شخصی، تجربه استفاده از خودرو‌های مسافربر اینترنتی را نداشته باشد.

این نوع سرویس دهی هوشمند، در این سال‌ها با اعتراض‌ها و انتقاد‌هایی نیز از سوی راننده و مسافر همراه بوده است. در بیشتر اوقات گلایه‌های مسافران شنیده می‌شود، اما به اعتقاد رانندگان خواسته و دغدغه آن‌ها کمتر شنیده شده است. صدای مردم شهرآرا این بار روایتگر دغدغه‌های این رانندگان است.

با توجه به درخواست راننده ها، این گزارش بدون ذکر نام، تهیه شده است.

کرایه کم و کمیسیون زیاد

من راننده تاکسی اینترنتی‌ام. از شرکت‌ها تقاضا داریم کمیسیون را ۵ درصد کنید. ما طرح تشویقی نخواستیم. واقعا ۲۰ درصد زیاد نیست؟ با این کمیسیون و هزینه‌های ماشین و لوازم چقدر برای ما می‌ماند؟

یک مسیر طولانی با ترافیک سنگین را ۶۹ هزار تومان محاسبه می‌کنند. از این رقم، ۱۰ هزار و خرده‌ای کمیسیون می‌شود. حدود ۷ هزارتومان نیز خدمات شهری است. خود شما محاسبه کنید چقدر از این مبلغ برای راننده می‌ماند؟ واقعا جای تأسف دارد با این کرایه ها، این گونه کمیسیون محاسبه می‌کنند.

متأسفانه کرایه در مشهد، خیلی پایین است. همه در رقم و عدد خدمات ارتقا پیدا می‌کنند، ما پسرفت کرده‌ایم و مبلغ کرایه در مشهد به سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ برگشته است. متأسفانه صدای رانندگان شنیده نمی‌شود. لطفا خودتان محاسبه کنید ببینید یک راننده با این کرایه پایین می‌تواند مخارج خودرو را تأمین کند یا هزینه سوخت را بپردازد؟  لطفا بی طرفانه نظر بدهید.

بیمه‌ای که در کار نیست

کرایه‌ها خیلی کم هست، برای همین درآمد راننده‌ها خیلی پایین آمده است. همیشه باید شرمنده زن و بچه باشیم. این هم از وضع کمیسیون ها. حالا اگر این رقم کم نمی‌شود راننده‌هایی را که صبح تا شب برای یک لقمه نان حلال بدو بدو دارند و از این سر شهر تا آن سر شهر می‌روند بیمه تأمین اجتماعی کنید.‌

نمی‌توانم کمیسیون بیست درصدی و این استهلاک لوازام ماشین که با دلار ۸۰ هزارتومان بالا می‌رود را هضم کنم. ماشین هایمان اوراق شده است. چون اصلا با این کرایه‌ها پولی نمی‌ماند که بتوانیم خرج ماشین کنیم. این شرکت‌ها فقط هوای مسافر را دارند و اصلا برای راننده شان جایگاهی در نظر نگرفته‌اند. باید خودتان چند روز جای رانندگان اسنپ با این کرایه‌های کم، کار کنید تا ما را دریابید.

این شغل ضررده

این شغل اکنون دیگر برای راننده‌ها صرف ندارد. مثلا برای مسیری که مبدأ و مقصدش در کوچه پس کوچه است ۳۰ هزار تومان می‌زند. انجام کامل این مسیر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد. از این مبلغ ۲۰ درصد سهم شرکت نیز می‌شود. مقداری صرف سوخت می‌شود. اگر هزینه تعویض روغن و استهلاک لاستیک و تعمیرات جلوبندی را حساب کنیم به طور متوسط ماهی بیش از ۵ تا ۶ میلیون تومان نمی‌ماند. آن هم اگر روزانه حداقل ۸ ساعت کار کنیم. این طرح‌ها برای مدیران شرکت که روزانه میلیارد‌ها تومان درآمد دارد، خوب است نه برای راننده ها.

احترامی که نیست

برخی مسافر‌ها غیرمحترمانه برخورد می‌کنند. راننده جایگاهی ندارد و این یک ضعف بزرگ در حوزه سرویس دهی هوشمند است. جدا از آن نرم افزار برای درج آدرس ضعف‌هایی دارد و همین در پیدا کردن مبدأ مسافر بسیار سخت است. در مواردی نیز مسافر برای درج آدرس مشکل دارد و مجبوریم برای پیدا کردن مسافر مسیر بسیاری طی کنیم و گاهی چند بار تماس بگیریم تا بالاخره مبدأ مسافر را پیدا کنیم و او را سوار کنیم.

بعد از شنیدن و دریافت درددل هایشان، پیگیر فراهم شدن گفت وگویی با مسئولی پاسخ گو برای دغدغه رانندگان بودیم با وجود پیگیری مکرر ما در استان امکان گفت‌و‌گو با فردی که پاسخ وگوی دغدغه رانندگان باشد فراهم نشد.

مسافران مسدود کننده

اگر روزی تصمیم گرفتید به شغل شریف راننده تاکسی اینترنتی مشغول شوید باید بدانید به راحتی و با یک تماس مسافر می‌توانید مسدود شوید. کافی است مسافر شما به پشتیبانی منعکس کند که شما خارج از مسیر رفته‌اید و نیت بد داشته‌اید و این طور مواقع بدون بررسی، راننده بخت برگشته از همه جا مسدود می‌شود؛ چون همیشه حق با مسافر است. تلاش شما برای توجیه این مسئله سودی ندارد البته مراحل خاص خودش را دارد؛ مگر اینکه مسافر رضایت بدهد.

تشویقی سرکاری!

راننده مفت بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی و مسافر شده است. از شما در تابستان، کولر یخ و در زمستان، بخاری پرقدرت و گرمای آن چنانی می‌خواهند آن هم در شرایطی که بخشی از آن هم برای کمیسیون کسر می‌شود. از طرح‌های تشویقی و تسهیلاتی همچون تهیه لاستیک که درگذشته بود، نیز خبری نیست. در کلام می‌گویند پرداخت می‌کنیم، اما واریزی انجام نمی‌شود و سرکاری است.

کسب و کار انحصاری

وقتی یک ایده را فقط یک گروه اجازه پیدا می‌کنند که انجام دهند؛ همین می‌شود. جالب اینکه ایده کپی از خارج بوده و خود صاحبان این نوع خدمات حتی ایده پردازی نکرده بودند. بی توجهی به جایگاه راننده، پشتیبان‌های بی توجه، پورسانت بالا، اپ ناامن، اختلال‌های اینترنتی و سایر موارد همه از کاستی‌های این گروه است که هیچ نظارتی بر آن نیست.

از دیدگاه مسافران، تاکسی‌های اینترنتی بهترین گزینه هست. زیرا برایشان ارزان در می‌آید. خدا نکند مناسبتی باشد مشهد و خیابان هایش قفل می‌شود. مسیر‌های ویژه اطراف حرم نیز برای از ما بهتران است. چه می‌شود این مسیر‌های ویژه را برای راننده‌های تاکسی اینترنتی لحاظ کنید.

قانون یک طرفه لغو

روزانه بیست سفر می‌روم. در روز حدود پنج سفر از طرف مسافر لغو می‌شود. آن هم بعد طی مسافتی که ما مجبوریم به سمت مبدآ مسافر بپیماییم. جالب اینکه اگر مسافر لغو کند، جریمه ندارد، اما اگر من راننده سفر را لغو کنم باید جریمه بپردازم. این یک بام و دو هوا چه معنایی دارد؟

همچنین اگر مسافر هزینه سفر را پرداخت نکند، شرکت هیچ مسولیتی ندارد، انتقاد‌ها و درخواست‌ها از جانب راننده، به هیچ وجه موردپذیرش نیست، اخیرا طبق مستندات در مواقعی شرکت هزینه سفر را از مسافر کسرکرده، ولی به حساب راننده واریز نمی‌کند. درصورت پیگیری نیز ترتیب اثر نمی‌دهد و نتیجه کلی اینکه شرکت همه جانبه از راننده سوء استفاده می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->